10 Mar
10Mar

נחשים הפחד הראשוני 

בכל אחד מאתנו בני האדם יש פחד נסתר או גלוי שהושרש לנו מזה דורות 

רוב האנשים רק למשמע המילה נחש גורם להם לצמרמורות , מעיר פחדים וסיפורים ששמעו במהלך חייהם , ישנם אנשים שהפחד הוא כל כך עמוק שהם יכולים להיכנס להיסטריה .

 נתקלתי כלוכד נחשים בכאלה שלקחו את הילדים מהבית ועזבו עד שאלכוד את הנחש , היו כאלה שעזבו גם לכמה ימים עד יעבור "זעם" כאלה שישבו מחוץ לבית על כיסא וחיכו עד שאגיע על אף שזמן ההגעה לא עלה על 10 דקות הם הרגישו כאילו חיכו נצח , משפחות שנחש קטן ולא ארסי חדר דרך הדלת הפתוחה אל מתחת לשיש במטבח ופשוט ביקשו שאשבור את הכל ולא משנה מה יהיו ההוצאות אחר כך , אנשים שנחש נכנס לרכבם השאירו את הרכב מונע וברחו מהמקום ועוד המון המון מקרים (מוזמנים לקרוא באתר על לכידות שונות וסיפורי לכידות ) .


בתור לוכד נחשים 40% מהתפקיד הוא הצד המקצועי לדעת לזהות נחש , לדעת לאן המשיך לזהות את העקבות , להכיר דפוסי התנהגויות לפי סוג הנחש מי מעדיף מקום גבוה יותר , מי יכנס למחילה או מי יישאר באותה הסביבה יסתתר ואיפה במידה ולא שמרו על קשר עין לדעת להשקיע את המרב על מנת לאתר וללכוד את הנחש. 

החלק השני שמהווה 60% הוא בעצם הפן הפסיכולוגי לדעת להסביר ללקוחות מי האורח ,  להסביר להם על חייהם ועד כמה שאין צורך בהיסטריה מיותרת ושפרופורציות יכולות מאד לעזור לראות את הדברים כמו שצריך . במספר רב של פעמים כשהגעתי לבתים לאחר שיחה  קצרה או ארוכה בסופו של דבר הלקוח עצמו ביקש שאשחרר את הנחש חזרה בחצר שלהם ואפילו החזיקו או ליטפו קלות את הנחש . 

היו כאלה שהרגו נחש בחצר והזמינו אותי לחפש אם יש עוד ולאחר שיחה הבטיחו שבפעם הבאה הם מתקשרים ולא הורגים,  לאחר שעברו על המגדיר שלי התעניינו הרבה יותר  ובעזרת ידע פשוט ידעו מתי מדובר בנחש ארסי ומתי לא וכשהיה להם שוב נחש בחצר פשוט הזיזו אותו בעדינות הצידה צילמו ושלחו לי תמונה ובשיחת הטלפון אפשר היה לשמוע עד כמה הם היו גאים בעצמם על כך שהם יודעים שהנחש הזה רק מועיל להם ולא מסוכן, כמובן שגם אני התגאתי בהם מאד. (אין לראות את הכתוב כהמלצה לגעת בנחשים בעצמכם).

גילוי נאות , נחשים תמיד היו משהו מרתק בעניי ולכן מגיל 7 כשגיליתי את העולם הזה אני נמשך אליו ביתר התלהבות וכבוד וזה רק גובר משנה לשנה. 

חשוב לזכור ידע זה כח , ידע יעלים את הפחדים שלנו ,  ממשהו גדול ומפחיד לגרגר חול קטן שיאפשר לנו לדעת איך להתמודד בכל מצב. 

מה תפקידם של הנחשים בטבע ואיך הם מועילים לנו בני האדם. 

נחשים הם חולייה קריטית בשרשרת המזון בטבע ופגיעה בחולייה הזו תביא להתמוטטות של מגדל קלפים שלם שיפגע בנו באופן עקיף וישיר בצורה קריטית שתהווה איום ממשי על בריאותנו ועל חיינו בצורה ישירה. 

תפקידם של הנחשים הוא לאזן את מספרי המזיקים ומפיצי המחלות אשר גרמו למיליוני מקרי מוות אצל בני אדם ממחלות , שריפות , רעב , ועוד. 

בטבע ובסביבה העירונית ישנם בעלי חיים שמתרבים במספרים גדולים כל כך שללא הטורפים האלה מספרם יגיע למאות מיליארדים כמו חולדות , עכברים, עטלפים ומכרסמים אחרים. 

צילום : לוכד נחשים גיא פרננדס 

עכברים וחולדות יכולים להוליד וולדות בכל חודש וחודשו במספרים גדולים 

למשל זוג חולדות יכול בתנאים אידיאליים להביא במהלך חייהם עד 15,500 צאצאים שלאחר חודש כבר עצמאיים ולאחר חודשיים כבר יכולים להביא צאצאים משלהם. 

חולדות אחראיות למחלות הנוראיות ביותר שחווה המין האנושי שמגיע למספרים מטורפים של 750,000,000 ויותר . על גוף החולדות ישנם המון פרעושים וטפילים אחרים שמועברים ע"י עקיצה בין אחד לשני ובגלל הקרבה שלהם לאדם יכולים להדביק אותם ע"י הפצת הפרעושים שיעקצו אדם ויגרמו למוטציות עקב שיוך החולדות למשפחת היונקים אליהם שייכים גם בני האדם.

צילום : לוכד נחשים גיא פרננדס 

 

המחלות הקשות ביותר שהופצו ע"י חולדות : 

המחלות שמופיעות לפניכם הן רק חלק מהמחלות המופצות ומטרת הפירוט שלהן נועד לגרום לכם לנסות ליצור סדר עדיפויות ולהבין באמת כמה חשוב להבין עד כמה מועילים הנחשים בישראל ובעולם כולו , כולל הנחשים הארסיים ואולי לגרום לכם לחשוב שוב לפני שאתם שוקלים להרוג נחש.   

צילום : לוכד נחשים גיא פרננדס 

האבעבועות השחורות .

"המוות השחור "  מחלה שגרמה למותם של 75-200 מיליון בני אדם מאוכלוסיית אירופה , ואסיה בלבד. 

מחלה שהופצה ע"י חולדות חוף אותן חולדות שמשוטטות ברחובות הערים הגדולות בישראל במספרים גדולים מאד עקב הזנחה והשלכת אשפה ואוכל זמין בכל מקום עבורן. 

בשנת 2015 התגלו 4 מקרים של אבעבועות שחורות אצל אנשים שנדבקו מחולדות ומאז התגלו בעולם מקרים נוספים בגלל חולדות נגועות בפרעושים. 

כמו בקורונה יכול להגיע מצב ששינוי קל ב DNA המחלה תשתנה ותתפרץ כשמדובר במחלה קטלנית שיכולה לחסל אחוזים ניכרים מבני האדם על כדור הארץ במיוחד שהיום להגיע ממדינה למדינה אחרת בעולם זה עניין של שעות כך שנשאים יכולים בקלות להגיע לכל מקום עוד לפני שהמחלה זוהתה או או התפרצה. 

דבר 

"מחלת הדבר" היא מחלה קטלנית שהרגה מיליוני בני אדם בעבר ועד היום , 

מחוללי המחלה הם חיידקים " ממשפחת הארגמניים " הנמצאים בדמם של מכרסמים מעכברים ועד חולדות שברוב המקרים חיים עם החיידק בשלום ומספיקה עקיצה אחת של פרעוש בכדי להעביר את המחלה אל בני אדם ולגרום למגפה נוראית אצל בני האדם . 

עכברת

לפטוסירוזיס / מחלת וויל / "קדחת הבוץ ". 

מחלה זיהומית זואונוטית שנגרמת על ידי חיידקים סלילוניים מהסוג Leptospira  (מחלה זאונוטית היא מחלה שיכולה לעבור מבעלי חיים אל בני אדם ) . 

מחלה שיכולה לגרום לחום , כאבי שרירים , דימום  מהראות , ספיקת כבד , ספיקת כליות , ודלקת קרום המח . 

המחלה נפוצה מאד בעולם כולו ומופצת ע"י חולדות עכברים ומכרסמים אחרים

בישראל היו מקרים רבים של עכברת גם לאחרונה התגלו מקורות מים רבים שהזדהמו בגלל נוכחות חולדות וחזירי בר שהודבקו ע"י אותם מכרסמים ושתו מהמים. 

אבולה 

אבולה היא מחלה חדשה יחסית עבור האנושות שהתגלתה ב1970 וגרמה למותם של רבים מאוכלוסיית יבשת אפריקה , המחלה מועברת בעיקר ע"י עטלפים אבל גם דרך מכרסמים . 

מחלה נוראית שאין לה תרופה 90% מהנדבקים לא שורדים ומתים תוך מספר ימים בודדים , חומרת הפגיעה תלויה בזן שבו נדבק אותו אדם . המחלה היא וויראלית ומועברת בעזרת נוזלי גוף . 

סלמונלה

סלמונלה ( Salmonella bongori ) היא מחלה נגיפית המועברת גם דרך חולדות אשר מצויות בקרבת מקורות מזון שלנו נכנסות הרבה לארונות המטבח ולמזווה ומשאירות סימנים כגון צואה או שתן שיכולים להפיץ את המחלה בקלות כשלא שומרים על היגיינה וטיפול במזיקים. ישנו גם סוג אחר של סלמונלה שמועבר בדרכים אחרות ולא דרך בעלי חיים ומכרסמים. 

מחלה זו מסוכנת מאד לבני אדם כשאין בנמצא טיפול אנטיביוטי אך טיפול אינטיביוטי מפחית את הסכנה ב99%. 


טיפוס מורני 

טיפוס מורני הוא חיידק המועבר דרך פצעים פתוחים במגע עם הפרשות של פרעושים שנמצאים על חולדות חולות , או חולדות הנושאות את המחלה בגופם באופן רדום. 

התסמינים הם קשים כמו שפעת קשה תשישות , חום גבוהה כאבים , ועוד. 

אחוז התמותה מהטיפוס המורני נמוכה ביותר. 

האנטירוירוס  

וירוס המועבר באוויר במקומות בהם יש צואה ושתן  מכרסמים וחולדות בעיקר 

ומועבר דרך דרכי הנשימה. 

בישראל עדיין לא תועדו מקרים של המחלה. 

קדחת נשיכת החולדה 

חיידקים הנמצאים בחלל הפה של החולדות ובעת נשיכה מועברים אל הננשך , גורמים לבעיות תפקוד תקין באיברים , נפיחות , ובצקות . 


ישנן עוד מחלות רבות הנגרמות בגלל מכרסמים אני חושב שמיצינו את נושא המחלות. 


פגיעת מכרסמים במקורות מזון .

חולדות  פוגעות בצורה חמורה במחסני תבואה ומזהמות / אוכלות כ25% מכלל התבואה העולמית ! תחשבו כמה מדינות רעבות אפשר להאכיל בכמות התבואה הזו. 


חולדות כגורם לשריפות ברחבי העולם

שיני החולדה גדלים ללא הפסקה 24\7 ולכן על מנת לקצר את השיניים החולדות אוהבות לכרסם כל מיני דברים מפלסטיק , עץ , אבן וכל דבר אחר. 

אחד הדברים האהובים על החולדות הוא כרסום של חוטי חשמל דבר הגורם לקצרים חשמליים והרס של מכשירים רבים מרכבים מכונות כביסה ועד לוח חשמל . 

חולדות אחראיות ל 25% מכלל השריפות בעולם כתוצאה מקצר חשמלי. 


פרופורציות

אז אחרי שראינו כמה נזק גורמות החולדות ומכרסמים בכלל וקצב הרבייה שלהן נעבור לתפקידם של הנחשים בעולם בכלל ובישראל בפרט. 

בישראל ישנם מינים רבים של נחשים הניזונים בעיקר ממכרסמים 

חלקם ארסיים ורובם לא ארסיים . 

הרבה מהנחשים החיים בערים הגדולות ובישובים מגיעים ומשגשגים בקרבת מגורי אדם בזכות כמות אדירה של מכרסמים , הנפוצים ביותר באזורי הערים הם זעמנים שחורים , זעמני מטבעות , וצפעים נחשים המסוגלים לאכול מספר חולדות בכל שבוע ובכך לצמצם את מספרם ולשמור על איזון . 

צילום : לוכד נחשים גיא פרננדס 

צילום : לוכד נחשים גיא פרננדס 

נחשים מדבירים מכרסמים בכל ימות השנה וברוב המקרים נראה נחש בחצר הבית או הבניין כשיש הרבה חולדות באזור. 

הנחש יכול להריח שובל ריח של מכרסמים ממרחקים גדולים ע"י טעימת האוויר בעזרת הלשון לאחר ש" טעם " את האוויר הלשון נכנסת לאיבר הנמצא בחלקו העליון של הפה שם נמצאים 2 שקעים הנקראים איבר יעקובסון ויכול להבחין בין טרף פוטנציאלי לבין סכנה . 

צילום : לוכד נחשים גיא פרננדס 

נחשים יחפשו מחילות מכרסמים , ושבילים עליהם עוברות החולדות ולארוב להן שם נחשים יכנסו לביובים , יכנסו למחסות ומערומי חפצים בהן החולדות מסתתרות ולאכול מספר רב של חולדות בפעם אחת , לאחר שסיים לאכול ימצא מחסה ויישאר שם עד שיסיים לעכל את המזון ואז יצא שוב לחפש מזון נוסף. 

צילום : לוכד נחשים גיא פרננדס 

בישראל בממוצע מוכשים כ300-400 בני אדם בשנה ע"י הצפע הארצישראלי כמתוכם אחוזי התמותה עומדים על 0.01 % כלומר פחות מאדם אחד בשנה בממוצע. נתון העומד על 95% אחוזים מכלל ההכשות של נחשים ארסיים בישראל . 

צילום : לוכד נחשים גיא פרננדס 

מה עושים במקרה של הכשת נחש ?? 

השני אחריו הוא האפעה המגוון  , שנמצא הרבה פחות בישובים וערים בדרום הארץ ועומד על כ 4% שגם לו יש טיפול מתאים מקרי מוות מאפעה נמוכים בהרבה מנתוני ההכשה של הצפע המצוי ומסתכם במספר מצומצם מאד של הכשות. 

צילום : לוכד נחשים גיא פרננדס

שאר הנחשים האחרים חיים באזורים מבודדים ולא בקרבת אדם ועומדים על 1% מכלל ההכשות בישראל ואחוזי התמותה הם בממוצע 0.000001 % כמעט ולא ידוע על מקרי מוות מהכשת הנחשים האלה , הארס של נחשים אלה כמעט ולא קטלני לאדם. 

הנחשים שנכנסים לקטגוריה זו הם : 

עכן קטן - לא ידוע לי על מקריי מוות בישראל מהכשת נחש זה .  

צילום : לוכד נחשים גיא פרננדס 

עכן גדול - לא ידוע על מקריי מוות בישראל מהכשת נחש זה. 

צילום : לוכד נחשים גיא פרננדס 

עכן חרטומים - לא ידוע על מקריי מוות בישראל מהכשת נחש זה. 

צילום : לוכד נחשים גיא פרננדס 

צפעון שחור - ידוע על מקרה מוות אחד משנות ה50 . 

צילום : לוכד נחשים גיא פרננדס 

פתן שחור - נחש בעל שיניי ארס אחוריות דבר המקשה על הכשה מלאה ,לא ידוע על מקריי מוות מנחש זה. 

צילום : לוכד נחשים גיא פרננדס 

 שפיפון הנגב - נחש שנמצא באזורי תפוצה מאד מצומצמים בישראל - לא ידוע על מקריי מוות מנחש זה.  

צילום : לוכד נחשים גיא פרננדס 

צפע החרמון - נחש המצוי רק בפסגת החרמון בגובה של 1600 מטר אני באופן אישי מכיר מקרה הכשה אחד שהסתיים ללא כלום וכאבים בלבד. 

צילום : לוכד נחשים גיא פרננדס 

כולם נחשים הניזונים בעיקר על מכרסמים ומאזנים את המספרים שלהם 

ומועילים לאדם בצורה מרשימה ללא ידיעתם 

ועם זו אנשים ממשיכים להרוג נחשים ללא אבחנה וללא ידע . 

כבישים משמשים הרבה פעמים בימים חמים כמשטח חימום עליהם יושבים הנחשים ונדרסים ללא הרף . 

תשתיות בניה וצמצום שטחים גורם משמעותי להעלמות מינים רבים של נחשים שאינם מסוגלים לשרוד בסביבה אנושית . 


אני תמיד טוען וחוזר שוב ושוב לנחשים יש תפקיד קריטי במארג האקולוגי בישראל ובלי הנחשים מינים רבים יתפרצו ולא יהיו יותר באיזון ויגיעו למספרים גדולים כל כך שאי אפשר יהיה להחזיר את הגלגל לאחור. 

המון בעלי חיים בישראל מתקיימים מאכילת נחשים ותפקידם בטבע הוא לאזן את מספר הנחשים בטבע , עקב פגיעה אנושה בנחשים בישראל מספר הנחשים יורד משנה לשנה ובמקביל כמות המזיקים רק עולה משנה לשנה. 

לוכדי נחשים בישראל. 

ישנם לוכדים רבים בישראל שינצלו את הפחד שלכם ויציעו לכם פתרונות רבים חלקם לא יעילים בצורה של אבקות , ומכשירים חשמליים ומלכודות כאלה ואחרות במחירים מופקעים (בעיקר חברות הדברה , בלי להכליל ולהתייחס לחברה כזו או אחרת.) 

נכון להיום אין תכשירים שיכולים להרחיק נחשים ולכן הפתרון הכי טוב הוא לשמור על הסביבה שלנו נקייה , וללא חולדות כך שלנחשים לא יהיה מה לחפש בקרבת הבית שלנו. 

אם נתקלתם בנחש בסביבה שלכם ואתם רוצים להזמין לוכד נחשים וודאו שבעל המקצוע איתו אתם מדברים הוא לוכד מנוסה ובעל רקע של ניסיון רב שיגיע בזמן סביר של עד 20 דקות , והמחיר שיבקש מכם יהיה הוגן. 

*סיכון זכרו שלוכד נחשים מתעסק עם נחשים ארסיים ובכך מסכן את חייו על מנת לחלץ אתכם מהסיטואציה הלא נעימה. 

* המחיר צריך להיות מורכב ממורכבות העבודה למשל אם צריך לחפש במחסנים , לשבור קירות , לחפש ברכבים, לחפש בשטחים גדולים , לבצע סריקות מקיפות בשטח בו אתם גרים ועוד. 

* זמינות 24\7  

* דיווח לרשויות על הלכידה ועדכון שחרור הנחש במקום מרוחק לאדם הכולל נסיעות ארוכות. 


המלצה חמה : למדו על הנחשים הכירו את הנחשים המסוכנים יותר ולמדו איך לזהות אותם בכך תקטינו את הפחד שלכם מנחשים , ואף את הלחץ שלכם וההבנה שהם יותר מועילים לאדם מאשר מזיקים . 

אם יש לכם שאלה אני זמין עבורכם תמיד בווטסאפ או בפייסבוק


לא הורגים נחשים . 

לוכד נחשים גיא פרננדס

052-8328488 מאחל לכם שתזכו להבין את תפקידם של הנחשים ותלמדו להעריך ולהוקיר את תפקידם בטבע .  


 










 

 


הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.