18 Jan
18Jan

נחשים הם ערכי טבע מוגנים ע"פ חוק , חוץ מזה שבעלי חיים אלה מאד חשובים לשמירה על המאזן האקולוגי מה שאומר שאם הנחשים ייעלמו מאזורנו יתפרצו המינים שאותם הם טורפים כלומר חולדות . נחש אוכל בממוצע בין חולדה אחת ל6 חולדות בשבוע , במצב היום שיש ירידה תלולה ודרמטית בכמות הנחשים בישראל ובעיקר באזורים מיושבים כמות החולדות העכברים ושאר המזיקים שאותם הם טורפים בעלייה תלולה כלפי מעלה ובתור אזרח המדינה אני רואה את זה בכל מקום 

צילום : גיא פרננדס

ניתן לפגוש את החולדות האלה בכל מקום כולל בתים כשהם מוצאים מקום נח להתיישב בו הם מתרבים במספרים מפחידים זוג חולדות ימליט במהלך חייו  כ15 אלף וולדות שיתרבו גם הם  נקבה בוגרת מבלה 100% מהזמן כשהיא בהריון, נכון להיום חולדות משמידות 15% אחוז מסך התבואה העולמית ע"י פלישה למאגרים ואכילת המזון שלנו , כמו כן אחריות ל25% מסך השריפות הנגרמות כתוצאה מקצרים חשמליים בגלל הצורך לכרסם דברים כגון חוטי חשמל בגלל צמיחה בלתי פוסקת של השיניים שלהם במהלך חייהם . לכן חשוב לזכור מה חשיבות הנחשים ותפקידם בטבע. 


צילום : גיא פרננדס 

בגלל ההבנה שלנו וההסתכלות על התמונה הגדולה חשוב לנו להעלות את המודעות לתפקיד הנחשים בטבע ואף לסייע להם לשרוד את כל המכשולים שאנו בני האדם הצבנו בפניהם , נחשים נמשכים למקום שבו יש מכרסמים וכשאנחנו בני האדם מייצרים כמויות אדירות של זבל המשמש קרקע פורייה לריבוי מכרסמים בשטחי העיר אנו בעצם מזמינים גם את הנחשים להגיע לעיר ולחפש מזון, בישראל הנחשים הנפוצים ביותר בשטחים העירוניים הם נחשים אופורטוניסטים המנצלים את השפע ולכן יש הרבה מפגשים בין בני אדם לבין הנחשים ברוב המקרים זה יסתיים בהריגה של הנחש בגלל פחד שנובע מחוסר הבנה שהנחש בעצם מדביר טבעי. 

במקרה הזה אני מקבל קריאה ללכידה של נחש צפע שנצפה בטיילת בעיר ,כשאני מגיע אני מוצא נחש צפע צעיר שנדרס ע"י רוכב אופניים כשהוא עם קרע בבטן כשהוא מדמם וללא סיוע לא ישרוד. 

מיד אספתי את הנחש וניסיתי למצוא פתרון בכדי לסייע , לכן יצרתי קשר עם הווטרינר התורן בבית החולים לחיות בר ע"פ הנחיות של רשות הטבע והגנים להם אני מחויב בינתיים חיטאתי את המקום ושטפתי בעזרת נוזלים וחומרי חיטוי , לאחר מספר ניסיונות הצלחתי להגיע לווטרינר התורן הנחש(ה) הוכנסה לחדר הניתוח חוטאה הוצאו מספר צלעות שבורות והמקום עבר חיטוי מחדש ונתפר. 

צילום : גיא פרננדס  

כך במשך חודש שלם הגעתי לטפל בנחשה תוך כדי סיכון התעסקות עם נחש ארסי ולאט לאט חל שיפור והפצעים הגלידו , לאחר חודש הגברת החליטה להתנשל ועם הנשל ירדו גם התפרים מה שאילץ לתפור מחדש את הפציעה ושוב במשך חודש נוסף קיבלה בהדרגה לאכול התחזקה ואף התחילה לעשות פוזות של מאיימת נשפה ורשפה אך ללא הועיל היא עדיין נראית חמודה בעניי . 

צילום : גיא פרננדס

ואז כשהפצע נסגר וההתנהגות הייתה של נחשה בריאה הוחלט לשחררה בחזרה אל הטבע . לקחתי אותה לאזור מרוחק מאדם ושחררתי אותה בחזרה תוך כדי שאני מביט בה נעלמת בתוך העשבייה. 

צילום : גיא פרננדס 

באחריות כל אחד ואחת מאתנו לדעת לשמור על בעלי החיים הנפלאים האלה שבזכותם אנו חיים בעולם בריא יותר. 

לוכד נחשים גיא פרננדס 052-8328488 

הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.