לוכד נחשים בראשון לציון / אבקועים - סיפור הכשה /גיא פרננדס

לינק לכתבה במאקו 

שישי 9 בבוקר אישה מראשון לציון שיצאה אל האדנית שבגינה שלחה את ידה להרים חפץ ולא שמה לב לנחש שצפע צעיר שרק בקע מהביצה הנחש נבהל משליחת היד ומיד הכיש את האצבע . 


מיד פונתה האישה ע"י בעלה לבית החולים וולפסון שבחולון , בבית החולים חיכו לראות מה תהיה התגובה לארס , כי לא ממהרים לתת נסיוב מיד , הנסיוב הרבה פעמים מעורר אלרגיות ותגובות לא טובות של הגוף שיכולות בסופו של דבר לגרום לנזק לחולה אפילו לגרימת מוות .

לקראת השעה 12 בצהריים הוחלט לתת נסיוב ולהשגיח על החולה , בינתיים הנחש נלכד והורחק משטח הבית , הגעתי למקום סרקתי את החצר וקיוויתי שמדובר בנחש טועה מכיוון שעונת האבקועים כבר כאן. הנחש עצמו שנלכד הוא נחש צפע  שרק בקע לא מזמן מהביצה. 

 לאחר כמה שיחות ווידוי מול הבעל בבית החולים ביקשתי שיבדקו מספר פרטים לגבי הטיפול ואף הרופאה התייעצה עם  מומחה לטקסולוגיה על מנת לוודא שסדר הפעולות נכון.  


 אֶבְקוֹעַאנגלית: hatchling) הוא שם כולל בביולוגיה לצאצאים של בעלי חיים (בעיקר זוחלים, אך גם פרוקי-רגליים ובעלי חיים נוספים), הבוקעים מביצה כשהם דומים בצורתם לפרט הבוגר ומסוגלים לתפקד באופן עצמאי.

נַסְיוּב נגד ארס (Antivenom) הוא נסיוב המופק מדם בעלי חיים, ובו נוגדנים לטיפול בפגיעה של ארס, כתוצאה מהכשה או עקיצה. הנסיוב מיוצר על ידי הזרקת כמות קטנה של ארס מסוים לבעלי חיים, בדרך כלל סוסים, כבשים, עזים או ארנבות. בעל החיים מפתח תגובה קלה של המערכת החיסונית, המגרה ייצור נוגדנים כנגד האנטיגנים של הארס. לאחר היווצרות הנוגדנים, מייצרים את הנסיוב על ידי נטילת הדם והפרדתו לפלזמה - נוזל הדם.

לאחר סריקה יסודית שביצעתי , לא מצאתי עוד נחשים ויצאתי הביתה בהרגשה קצת מהוססת , ומה אם וזה לא נחש טועה.. אבל ביצעתי סריקה כך שיותר מזה אין לי מה לעשות .. 

 

 בערב לקראת שבע וחצי מקבל טלפון מהשכן בבניין הסמוך . היית אצלנו בשנה שעברה כשהיה לנו נחש ליד הבית ביקשת שלא נהרוג את הנחש אז אני מחייג אליך (וכל זה בלי לדעת על עלילות השכנים) יש לי נחש קטנצ'יק בסלון . אין בעיה אני יוצא אליך מיד . מגיע ומוצא נחש צפע נוסף בסלון הבית יושב מתחת לשולחן הטלוויזיה , שוב אבקוע מרים מכניס לקופסה סגורה .

אם לא הצלחתם לראות את הסרטון לחצו על הלינק לדף הפייסבוק.

 

מחליט לעשות סריקה נוספת יוצא לחצר הבית מרים חתיכת דשא סינטטי ומתוך הקפל נופל לו עוד צפע תינוק, המחשבה הראשונה היא שיט הולך להיות לילה ארוך במיוחד... אורז גם את הנחש הנוסף ומתחיל לבצע סריקות בשני הבתים הסמוכים ושוב בבית של  אותה אישה שהוכשה יום קודם במקום. מוצא עוד צפע צעיר בין 2 הבתים , וממשיך בסריקה במשך זמן ארוך בכדי לוודא שאין עוד נחשי צפע משוטטים לאחר סריקה יסודית לא מוצא עוד נחשים



משום מה יש לי הרגשה שיהיו עוד כמה בימים הקרובים. 


הרבה פעמים שואלים אותי אם צפע שרק בקע מסוכן באותה מידה כמו צפע בוגר.. אז התשובה היא כן חד משמעית , למרות שההבדל בין הכשה של נחש בוגר להכשה של נחש צעיר מסתכם בכמות הארס המוזרקת אל הגוף , בסופו של דבר הארס של הנחש הצעיר יכול להיות קטלני ומסוכן לאדם בדיוק כמו צפע בוגר. קצת לפני הסתיו ובמהלכו מתחילים לבקוע נחשים קטנים מהביצים מהניסיון שלי הראשונים לבקוע הם הצפעים הקטנים ולאחר מכן הזעמנים לסוגיהם , ישנם נחשים שמטילים כמות ביצים בודדות וישם כאלה שקצב הרבייה שלהם גדול משל אחרים למשל הצפע המצוי שבשנים האחרונות אנו מקבלים ופוגשים הרבה מהם ביחס לשאר הנחשים באזור הצפון והמרכז. הצפעים מטילים עד 35 ביצים בכל הטלה מספר כמעט כפול משל כל נחש אחר בישראל . 

הסיכויים הטובים ביותר לפגוש נחשים (יותר מפרט אחד ביחד ) קורים פעמיים בשנה . 

1. עונת רבייה מאי יוני כאשר מספר נחשים בוגרים נמשכים אל ריח הנקבה המפרישה פרומון למשיכת הזכרים כשהיא מוכנה לזיווג 

וכשזה קורה אפשר למצוא כדור רבייה המורכב ממספר  זכרים ונקבה אחת. 

 2. עונת הבקיעות - סתיו 9-10-11 כאשר הנחשים בוקעים מהביצים ומתחילים לשוטט בכדי למצוא את דרכם אל העולם הגדול .

חשוב לציין בגלל ששואלים אותי בכל פעם מחדש , אם מצאנו נחש קטן אמא שלו בסביבה ? . אז לא אמא מטילה את הביצים וממשיכה בחייה משאירה את האבקועים לגורלם . 

נאחל החלמה מהירה לאותה גברת  ושתחזור הביתה במהרה . מוזמנים להתייעץ בכל נושא 0528328488 גיא .

לא הורגים נחשים.

לכתבה באתר מאקו לחצו על הלינק.

מה עושים במקרה של הכשת נחש ?