28 Jan
28Jan

לכידת צפע בחצר בית בגן שורק 

קריאה טלפונית מתושבת גן שורק לאחר שראתה בחצר ביתה נחש צפע בשעות הערב. 

הגעתי למקום תוך 10 דקות כשאני מתשאל את אותה אישה לגבי מיקום אחרון שבו נצפה הנחש , היא הצביעה על הגינה ממש מול הכניסה לבית  , לאחר חיפוש יסודי נלכד נחש צפע באורך של מטר ועשרים ס"מ כשהוא מסתתר היטב בערימת אבנים בגינה. 

צילום : גיא פרננדס. 

איך נזהה את נחש הצפע במקרה ונתקלנו בו ? 

הצפע (הארצישראלי )המצוי:  אחד הנחשים הנפוצים ביותר במרכז וצפון הארץ והוא הנחש הארסי היחידי שחי באזורים אלה .

הצפע הוא נחש כבד שקל לזהות בזכות מאפיינים חיצוניים ועל זה נפרט כאן. 

מבנה ראש : ראשו בצורת משולש , אישוניו מוארכות כמו של עיניים חתול מה שמקנה לו יכולות לראות גם בלילה , צבע הלחי הוא כתום , וצהבהב . קשקשי הראש קטנים בניגוד לנחשים אחרים שעליהם מגיני ראש גדולים יותר ואת ראשו מעטרים פסים מוארכים בצבע חום כהה . 

צילום : גיא פרננדס. נחש צפע שנלכד בכניסה לגן שורק ליד איקאה

 הצפע עבה וכבד ביחס לנחשים אחרים כשעל גופו עקלתון מעוינים בצבע חום   עם מסגרת כהה יותר בדרך כלל בצבע חום כהה ,  לקראת הקלואקה (פתח הביב )  גופו הולך ונהיה צר ומסתיים בצורה לא סימטרית , על גופו קשקשים גדולים יותר . 

 

שיני הארס של הנחש ממוקמות בחלקו העליון של הפה , ומשמשות כמזרק חלול המוליך את הארס מבלוטות הארס אל הטרף שלו . בלוטות הארס עובדות כמו שריר שמתכווץ ברגע ההכשה ומזריק בלחץ את הארס אל גוף .

בדרך כלל כשניתקל בצפע הוא ינסה להזהיר ולהתריע שהוא נמצא במקום ע"י נשיפה שמתבצעת ע"י הוצאת אוויר דרך תעלות הנחיריים אותן ניתן לראות בתמונה מעל. 

שעות פעילות : שעות הפעילות של הצפעים בעונות האביב ביום . 

בימים חמים בעיקר בחודשים מאי עד אוקטובר הם פעילים גם ביום וגם בלילה . 

בסתיו שוב חוזרים לפעילות ביום (הכל תלוי בטמפרטורות ) 

לנחשים יש דם קר , כמו לכל הזוחלים מה שאומר שאין באפשרותם לווסת את טמפרטורת הגוף ע"י שימור חום . ככל שהטמפרטורות גבוהות יותר קצב חילוף החומרים גבוהה יותר מה שדורש לצאת למצוא מזון לעיתים תכופות יותר. 

ככל שהטמפרטורות נמוכות יותר המטבוליזם (קצב חילוף החומרים ) יורד , בחורף כשהטמפרטורות נמוכות הם יעדיפו למצוא מסתור ולהוריד את פעילות הגוף וצריכת חומרים מזינים כמעט לאפס דבר המאפשר להם לעבור את החורף ואף יותר ללא מזון כלל. 

מה עושים במקרה של הכשת נחש? היכנסו ללינק: לינק

רוצים לדעת עוד על הצפע המצוי תוכלו לקרוא כאן : לינק

לכל שאלה או התייעצות בנושא נחשים תוכלו לשלוח הודעת ווטסאפ לטלפון  : 052-8328488 גיא ואשתדל לתת מענה ראוי לכולם - השירות יינתן בחינם. 

אם אתם צרכים לוכד לסריקה , לכידה , ייעוץ אשמח לעמוד לרשותכם : 052-8328488 גיא

הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.