נחש חולות - Lytorhynchus diadema

צילום:  גיא פרננדס

שם לועזי : Crowned leafnose snake

אורך : עד 50 ס"מ.

פעילות : לילית.

תיאור הנחש : הצבע והדוגמה שעל גבו של נחש זה מגוונים מאוד ומשתנים בין פרט לפרט. צבעו הכללי חום בהיר עד כהה. בחולות מערב הנגב ניתן למצוא פרטים כתומים-אדומים. קיימים גם פרטים בעלי גוון ורוד. לאורך ציר הגב שורה של כתמים עגולים בצבע חום, כהה יותר מהצבע הכללי. הגודל והצורה של הכתמים עשוי להיות שונה בין פרטים שונים. לכתמים שוליים לבנים שלעיתים בולטים מאוד ולעיתים כמעט ואינם נראים. לאורך כל צד של הגוף שורה של כתמים עגולים הדומים לכתמי הגב אך קטנים יותר, כל כתם צד ממוקם מתחת לרווח שבין כתמי הגב. הגחון לבן, הקשקשים חלקים ומבריקים.

הראש שטוח ובעל מראה מחודד, רחב במעט מהצוואר. על הראש קיים כתם מוארך שצבעו כצבע כתמי הגב. צורתו משתנה, לעיתים מגשר הכתם בין שתי העיניים.  

העיניים בולטות, צבע קשתית העין צהוב, חום או אדמדם, כצבעו של גוון הגוף הכללי.

לנחש החולות מגן חרטום גדול, בולט קדימה וחופה על הפה. מגן זה מסייע לנחש להתחפר ולמנוע חדירת חול אל תוך הפה.

התנהגות מעניינת של נחש החולות היא נעיצת החרטום בחול אשר משאירה סימנים אופיניים בחול. יתכן שהמטרה היא לאתר לטאות המסתתרות בחול.

 עקבות הזחילה שלו בחול אופיניים לו ונראים כמו גל סינוס.

צילום : גיא פרננדס

כשמרגיש סכנה הוא מסוגל להציג מגוון התנהגויות- בריחה מהירה אל מקום מסתור סמוך, התכנסות בעצמו והחבאת הראש מתחת לפיתולי הגוף ולעיתים רחוקות יותר הוא נושף.

כאשר נתפס הוא אינו נושך אלא מפריש נוזל בעל ריח רע מפתח הביב.

תפוצה : בעבר שכן בכל שטחי החולות מצפון הנגב ועד לחוף הכרמל. כיום תפוצתו מקוטעת והוא נמצא בחולות מערב הנגב, מישור החוף הדרומי ובכמה כתמי חול בנגב ובערבה.


רבייה : הנקבות מטילות 3 עד 5 ביצים הבוקעות באוגוסט-ספטמבר.

תזונה : ניזון מלטאות.

ארס : לא ארסי.

צילום : גיא פרננדס