זעמן שחור - Dolichophis jugularis

צילום : גיא פרננדס

שם לועזי : Large whip snake

אורך : עד 2.5 מטר ויותר , מהארוכים שבנחשי ישראל.

ארס : לא ארסי.

פעילות : פעיל יום.

תיאור הנחש : 

מהארוכים בנחשי ישראל , נחש נפוץ מאד , זעמנים שחורים מתחילים את חייהם בצבע אפור , חום  (וגוונים נוספים כמו אדמדם קצת וירקרק ) ביחד עם כתמים שחורים מפוזרים לאורך הגוף אישוניו עגולים בצבע כתום ובנויים לראייה טובה בשעות היום לאחר שהנחש מגיע לאורך שבין 100-120 ס"מ הכתמים על גופו מתחילים להתפשט עד שהוא נצבע כולו בשחור.

הלסת התחתונה שלו בצבע לבן אפרפר (עוד סימן זיהוי מובהק בין 2 הנחשים השחורים האחרים בארץ הפתן השחור , והצפעון השחור. 

נחש מהיר מאד שתמיד יבחר להימלט כשמרגיש מאוים אם ילכד בפינה ינסה לנשוך מתוך מגננה בלבד , נשיכתו לא נעימה אך גם לא מזיקה בשום צורה.

אישוניו עגולים וראייתו טובה- התאמה לפעילות שעיקרה יומית. קשתית העין בצבע כתום.

צילום: גיא פרננדס

הזעמן השחור הוא שוכן קרקע אך מטפס מצוין, נחש מהיר ובעל אופי עצבני- כאשר הוא נתפס או נלכד לפינה ללא מוצא, הוא מסתובב לעבר התוקף, זוקף את פלג גופו העליון בצורת S כשהוא מתוח כקפיץ ומוכן לזנק קדימה לנשיכה. מתגונן גם בנשיפות וניסיונות נשיכה מהירים ביותר- התנהגות אשר הקנתה לו את שמו -זעמן.  

זעמן שחור צעיר . צילום : גיא פרננדס

אחד ממופעי ההתנהגות המרשימים של נחש זה הוא ריקוד הקרב בין הזכרים. מטרת ריקוד הקרב הוא הכנעת הזכר היריב וגירושו מתחום המחיה. במהלך הקרב מנסה כל זכר להוריד את גופו של היריב לקרקע ובכך להביס אותו.

תפוצה : מקו באר שבע בדרום ועד לחרמון. מאכלס בתי גידול מגוונים באזור הים תיכוני של הארץ. נפוץ מאוד בשטחים חקלאיים וסמוך לישוביי אדם.


רבייה : הביצים מוטלות בין החודשים יוני לאוגוסט, בכל הטלה בין 7- 14 ביצים והן בוקעות כחודשיים לאחר מכן.

תזונה : התזונה מורכבת בעיקר ממכרסמים- ולכן נחשב כמדביר מוצלח באזורים נגועים בחולדות ועכברים. בנוסף ניזון מציפורים, לטאות ונחשים. צייד אקטיבי שנוהג לפתוח במרדף כאשר מזהה טרף.

ארס : לא ארסי.

צילום: גיא פרננדס .  

בתמונה זעמן שחור צעיר אוכל חומט פסים.